Spelers in de maritieme sector bundelen krachten om het decarbonisatiepotentieel van vasteoxidebrandstofcellen te realiseren
Alfa Laval, DTU Energy, Haldor Topsoe, Svitzer en het Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping starten een gezamenlijk project om de ontwikkeling van solid oxide brandstofceltechnologie (SOFC) te versnellen. Met financiering uit een subsidie van het Deense EUDP (Energy Technology Development and Demonstration Program) streven de partners naar een hoogrendementsoplossing met de schaalbaarheid om de decarbonisatie van de maritieme sector te ondersteunen.
Het project, SOFC4Maritime, richt zich op optimaal gebruik van toekomstige groene brandstoffen via de toepassing van SOFC’s voor energieopwekking op zeeschepen. Op basis van brandstoffen zoals ammoniak, waterstof of bio-methaan bieden SOFC’s veel potentieel als vervanging voor de fossiele brandstoffen van vandaag. Dergelijke alternatieven zijn noodzakelijk in de scheepvaart, die binnen enkele decennia moet overstappen op schonere energie.
Door brandstof elektrochemisch om te zetten in elektriciteit kunnen SOFC’s mogelijk met een hoger rendement stroom produceren dan verbrandingsmotoren die op dezelfde brandstof draaien – zonder vervuilende emissies of deeltjes te veroorzaken. SOFC’s op basis van ammoniak zijn bijzonder interessant, aangezien ammoniak grootschalig kan worden geproduceerd met hernieuwbare elektriciteit en zonder biomassa. Het onderzoek zal daarom starten met ammoniak-gebaseerde SOFC’s.
Alfa Laval, leverancier aan de scheepvaart met meer dan een eeuw ervaring, leidt het ontwikkelingsinitiatief. Haldor Topsoe levert de onderliggende SOFC-stapeltechnologie, terwijl DTU Energy ondersteuning biedt bij systeemontwerp en componententests. Svitzer brengt het perspectief van een scheepseigenaar in, en het Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping zorgt voor een breed industrieel overzicht, end-to-end analyse van diverse energieroutes en een gedetailleerde techno-economische analyse.
“De milieu-uitdagingen in de scheepvaart aanpakken – en klimaatverandering in het bijzonder – vereist een breed scala aan krachtige technologieën. Door samen te werken met andere experts uit de maritieme sector kunnen we de mogelijkheden onderzoeken en tijdig realiseren om echt verschil te maken.”
Sameer Kalra, President, Alfa Laval Marine Division
“We zijn er trots op bij te dragen met onze competenties op het gebied van SOFC-technologie en ammoniak als scheepsbrandstof om de CO2-uitstoot van de scheepvaart te verminderen. Dit is een urgent doel in de strijd tegen klimaatverandering.”
Kim Grøn Knudsen, Chief Strategy & Innovation Officer, Haldor Topsoe
“Onze kennis van de prestaties en het testen van SOFC-technologie en -componenten zal goed worden benut in dit belangrijke project dat gericht is op een koolstofvrije scheepvaartindustrie.”
Søren Linderoth, Afdelingshoofd, DTU Energy
“We zijn enthousiast om dit project voort te zetten, dat essentiële informatie zal opleveren en de haalbaarheid van toekomstige routes naar een koolstofvrije scheepvaart op basis van SOFC’s zal vergroten.”
Bo Cerup-Simonsen, CEO, Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping
Routekaart naar decarbonisatie van de scheepvaart
De wereldwijde scheepvaart is verantwoordelijk voor ongeveer 3% van de wereldwijde CO2-uitstoot, een aandeel dat waarschijnlijk zal toenemen naarmate andere sectoren de komende decennia hun emissies terugdringen.
Het behalen van de langetermijndoelstelling van decarbonisatie vereist nieuwe brandstoftypen en systemische veranderingen binnen de sector. De scheepvaart is wereldwijd gereguleerd, wat kansen biedt om brede adoptie van nieuwe technologie en brandstoffen te waarborgen. Wel zal nieuwe wetgeving nodig zijn om de transitie mogelijk te maken.
Om de ontwikkeling van levensvatbare technologieën te versnellen, is een gecoördineerde inspanning in toegepast onderzoek nodig over de gehele toeleveringsketen. Leiders in de sector spelen een cruciale rol om ervoor te zorgen dat laboratoriumonderzoek succesvol wordt opgeschaald tot oplossingen die aansluiten bij de behoeften van de scheepvaart.
Redactionele aantekeningen
Dit is Alfa Laval
Alfa Laval is actief in de sectoren Energie, Marine en Voeding & Water, en biedt zijn expertise, producten en service aan in zo’n 100 landen. Het bedrijf zet zich in om processen te optimaliseren, verantwoord te groeien en vooruitgang te stimuleren – altijd met een stap extra om klanten te ondersteunen bij het behalen van hun zakelijke doelen en duurzaamheidsdoelstellingen.
De innovatieve technologieën van Alfa Laval zijn gericht op het zuiveren, verfijnen en hergebruiken van materialen en bevorderen een verantwoorder gebruik van natuurlijke hulpbronnen. Ze dragen bij aan verbeterde energie-efficiëntie en warmteterugwinning, betere waterbehandeling en verminderde emissies. Zo versnelt Alfa Laval niet alleen het succes van zijn klanten, maar ook dat van mens en planeet. De wereld elke dag een beetje beter maken. Het draait allemaal om Advancing better™.
Alfa Laval heeft 17.500 medewerkers. De jaarlijkse omzet in 2019 bedroeg 46,5 miljard SEK (ca. 4,4 miljard EUR). Het bedrijf is genoteerd aan Nasdaq OMX.
Over DTU Energy
De afdeling Energy Conversion and Storage richt zich op onderwijs, onderzoek en ontwikkeling binnen functionele materialen en hun toepassing in duurzame energietechnologieën zoals brandstofcellen, elektrolyse- en zonnecellen. De afdeling legt sterk de nadruk op de toepassing van nieuwe kennis in de onderzochte technologieën. Voor meer informatie: www.energy.dtu.dk
Over Haldor Topsoe
Haldor Topsoe is wereldwijd toonaangevend in de levering van katalysatoren, technologie en diensten aan de chemische en raffinage-industrie. Topsoe streeft ernaar om in 2024 wereldwijd marktleider te zijn in technologieën voor de reductie van CO2-uitstoot. Door chemie te perfectioneren voor een betere wereld stellen wij onze klanten in staat succesvol over te stappen naar hernieuwbare energie. Topsoe is gevestigd in Denemarken en bedient klanten wereldwijd. In 2019 bedroeg onze omzet ongeveer 6 miljard DKK, en we hebben meer dan 2.300 medewerkers. www.topsoe.com
Over het Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping
Het Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping is een onafhankelijk non-profit onderzoeks- en ontwikkelingscentrum dat samenwerkt met de maritieme sector, academische instellingen en overheden om de ontwikkeling en implementatie van nieuwe energietechnologieën te faciliteren; vertrouwen op te bouwen in nieuwe concepten en hun toeleveringsketens; en de transitie te versnellen door levensvatbare strategische routes naar de benodigde systemische verandering te definiëren en te ontwikkelen. Het centrum is gevestigd in Kopenhagen maar werkt wereldwijd met partners.
De oprichters achter dit initiatief zijn American Bureau of Shipping, A.P. Moller - Maersk, Cargill, MAN Energy Solutions, Mitsubishi Heavy Industries, NYK Line en Siemens Energy. Naar verwachting zullen de komende maanden meerdere extra partners toetreden tot het centrum.
Het centrum is mogelijk gemaakt door een startdonatie van 400 miljoen DKK van de A.P. Møller Foundation en werd juridisch opgericht in oktober 2020.
Voor meer informatie: www.zerocarbonshipping.comwww.zerocarbonshipping.com
Media contact centrum:
Anne Katrine Bjerregaard
Hoofd Center Ramp-up
Telefoon: +45 20450191
E-mail: anne.katrine.bjerregaard@zerocarbonshipping.com
Over Svitzer
Sinds 1833 levert Svitzer veiligheid en ondersteuning op zee als onafhankelijke sleepoperator en als onderdeel van A.P. Moller - Maersk. Met 4.000 medewerkers, een vloot van 440 schepen en dienstverlening aan klanten wereldwijd is Svitzer wereldwijd marktleider in sleepdiensten en aanverwante maritieme services. www.svitzer.com
Sameer Kalra