We staan op een beslissend moment voor de scheepvaart – laten we dit samen vormgeven

In deze blog blikt Sameer Kalra terug op MEPC 83 en belicht hij de impact van nieuwe broeikasgasregels en de noodzaak van brandstofflexibiliteit, energie-efficiëntie, energietransitie en koolstofneutraliteit in de scheepvaart.

DATUM 2025-09-30 AUTEUR Sameer Kalra, President, Marine Division

Sameer_landscape

"Als er één ding is dat deze sector mij heeft geleerd – van mijn eerste jaren op zee tot waar ik vandaag zit – dan is het dat vooruitgang zelden rustig en gelijkmatig verloopt. Het beweegt in golven – soms geleidelijk, soms allemaal tegelijk – maar altijd vooruit."- Sameer Kalra

Op dit moment maken we zo’n versnelde periode mee. De opkomst van nieuwe brandstoffen zoals groene methanol en groene ammoniak, digitale oplossingen, complexe geopolitiek, veranderende regelgeving en groeiende maatschappelijke verwachtingen vormen het maritieme landschap opnieuw. De recente MEPC 83-bijeenkomst benadrukt hoe de regelgevende dynamiek toeneemt. Er zijn afspraken gemaakt om strengere sancties op te leggen voor broeikasgasemissies van schepen, Emissiecontrolegebieden (ECA) uit te breiden om schadelijke gassen terug te dringen, en de focus op energiebesparingstechnologieën te versterken om het brandstofverbruik te verminderen. Deze maatregelen geven richting aan toekomstige regelgeving en benadrukken de noodzaak voor reders om nu stappen te zetten om concurrerend en conform de regels te blijven in een veranderend regelgevend landschap.

Het is een tijdige herinnering dat duurzaamheid geen verre horizon is, maar dat het nú nodig is om de toekomst van de scheepvaart opnieuw vorm te geven en op te bouwen. Stilstaan is geen optie.

Dat is waarom het thema van Nor-Shipping dit jaar – “Future proof” – zo sterk resoneert. Het is meer dan een slogan; het is een oproep tot actie – en een herinnering dat je je zo goed mogelijk voorbereiden op de toekomst niet betekent dat je alle antwoorden moet hebben. Het betekent open, flexibel en bereid zijn om mee te evolueren.

Bij Alfa Laval is deze holistische manier van denken diep verankerd in hoe we onze klanten bedienen. Het mag een versleten uitdrukking zijn, maar het is echt onderdeel van ons DNA. De ideale energiedrager van morgen? Laten we open blijven.

Een vraag die mij vaak wordt gesteld is: wat wordt de brandstof van de toekomst? Onze visie is dat de middellange termijn een multi-fuel toekomst zal zijn, waarin groene methanol, groene ammoniak, LPG, LNG, waterstof en biobrandstoffen allemaal een rol spelen. LNG wordt momenteel opnieuw gezien als een brug tot andere alternatieve brandstoffen op voldoende schaal beschikbaar zijn. Dit is precies waarom Alfa Laval er niet voor heeft gekozen om zich vast te leggen op één pad. In plaats daarvan hebben we ons maritieme portfolio opgebouwd om brandstof-onafhankelijk te zijn, zodat onze klanten geen alles-of-niets-keuzes hoeven te maken. Uiteindelijk betekent ‘future-proofing’ voor ons flexibiliteit, waardoor reders zich kunnen aanpassen, niet alleen vandaag, maar ook over vijf, tien of zelfs twintig jaar.

Efficiëntie is de eerste stap richting duurzaamheid

Marine ship_sustainability

De groenste brandstof is de brandstof die je niet gebruikt, en dat raakt de kern van het decarboniseren van de scheepvaart: voordat we van brandstof veranderen, moeten we het energiegebruik optimaliseren. Klassebureau DNV schat dat verbeteringen in operationele efficiëntie alleen al de emissies van schepen met tot wel 16% kunnen verminderen. Dat is niet theoretisch – dat is vandaag haalbaar.

Energie-efficiëntie heeft altijd centraal gestaan in de missie van Alfa Laval, maar we hebben dit naar een nieuw niveau getild. De impact is reëel. Via geavanceerde restwarmteterugwinning, hoogperformante separators of intelligente regelsystemen die zich in real time aanpassen – en innovatieve oplossingen zoals onze OceanGlide-luchtfilmsysteem en de ultrasone aangroeiwerende technologie van NRG Marine – helpen wij onze klanten emissies te verminderen, brandstof te besparen en te voldoen aan milieuregels.

Gedurfde stappen zetten in nieuw terrein

De oorsprong van Alfa Laval ligt in fysieke systemen – vloeistofbehandeling, scheiding, warmteoverdracht. Maar de tijden zijn veranderd en wij ook. Onze overname van StormGeo was een beslissend moment, waarmee we onze intrede en inzet in de digitale ruimte markeerden. Vandaag maken de oplossingen van StormGeo routeoptimalisatie, prestatiebeheer en realtime besluitvorming mogelijk om de milieu-impact en operationele kosten te verlagen. Daarnaast maakt digitalisering – inclusief cloudgebaseerde systemen, automatisering en AI – het mogelijk om verschillende systemen aan boord met elkaar te verbinden en inzicht, transparantie en controle te bieden. Als scheepvaart zonder emissies het doel is, dan is digitalisering een belangrijk hulpmiddel om daar te komen.

Oceanbird, onze joint venture met Wallenius voor windondersteunde voortstuwing, is een ander voorbeeld van hoe we ons op nieuwe manieren op de toekomst voorbereiden. Voor het eerst in onze geschiedenis hebben we zelfs een aerodynamica-ingenieur in dienst genomen! De eerste installatie van een vleugelzeilfundering is in 2024 op een schip voltooid, met een volledige uitrol van het vleugelzeil verwacht in 2025.

Luisteren en daarna samen creëren

Onze grootste innovaties zijn niet in isolatie ontstaan. Ze zijn voortgekomen uit luisteren naar klanten, de juiste vragen stellen en hun uitdagingen en doelen begrijpen.

We werken samen met motorenbouwers zoals WinGD en MAN Energy Solutions om onze systemen klaar te maken voor schepen die op methanol of ammoniak varen. We werken wereldwijd met reders en scheepswerven om praktische, schaalbare oplossingen te ontwikkelen voor alternatieve brandstoffen en emissiebeheersing. En we nodigen onze partners uit in ons Test & Training Centre in Aalborg, Denemarken, waar we ideeën, uitrusting, toepassingen en proceslijnen testen op de schaal van een zeegaand schip. Partnerschappen zijn cruciaal, daarom hebben we ons aangesloten bij initiatieven zoals het Methanol Institute en het Maersk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping. Hoe sneller we samen leren, hoe sneller we vooruitgaan.

Duurzaamheid begint thuis

Alfa Laval heeft zich ertoe verbonden om tegen 2027 CO2-neutraal te worden in onze eigen bedrijfsvoering. Dat omvat het elimineren van Scope 1- en 2-emissies en het verminderen van Scope 3 met 50%. Het is ambitieus – maar essentieel. Het decarboniseren van de scheepvaart begint met het stellen van interne normen. We zijn niet perfect, maar we zetten elke dag concrete stappen om onze impact te verminderen.

De weg vooruit

Mensen vragen vaak waar dit allemaal naartoe gaat. Mijn antwoord? Hoewel de eindbestemming misschien vaag is, gaan we zeker de juiste kant op. De beste ideeën komen zelden met een blauwdruk. Ze komen voort uit samenwerking, moed en toewijding.

En we zien die geest steeds vaker in de hele sector – van ladingeigenaren die koolstofneutrale logistiek eisen tot reders die gedurfde oplossingen testen. Bij Alfa Laval bereiden we ons niet alleen voor op die toekomst. We helpen die actief vorm te geven met onze klantgerichte aanpak, toewijding aan innovatie en constante focus op wat het belangrijkst is.


Meer van onze expert

In een recent interview in MarineLink gaat Sameer Kalra dieper in op de transformatieve krachten die de maritieme sector vormgeven: decarbonisatie en digitalisering.

Lees het volledige interview

Sameer podcast image.jpg

De podcast van Sameer Kalra biedt waardevolle inzichten om ons tempo richting een progressieve maritieme toekomst te versnellen, van de kracht van partnerschappen en het omarmen van verandering tot de waarde van transparantie en duurzaamheid.

Luister naar de podcast

oceanbird.jpg

Lees de inspirerende perspectieven gedeeld door Sameer Kalra, in het recente gesprek met DNV over ’Wat kan de energietransitie in de scheepvaart aanjagen?'

 

Lees het volledige interview 

De energietransitie versnellen met oplossingen voor alternatieve brandstoffen

Waar u zich ook bevindt in uw energietransitie — en ongeacht welke brandstof u kiest — Alfa Laval staat klaar om u te ondersteunen. Ons brede portfolio omvat zowel traditionele als alternatieve brandstoffen, waaronder LNG, LPG, methanol, biobrandstoffen en ammoniak. Van het mogelijk maken van alternatieve brandstoffen tot het verlagen van het verbruik: onze toonaangevende technologieën en decennialange ervaring leveren brandstof-flexibele en toekomstbestendige oplossingen die zorgen voor een veilige en efficiënte transitie, en uw weg naar net-zero versnellen.

LNG as fuel

Scheepsketels voor LNG als brandstof

Biofuel

Marine-biofuels-vignette640x360.jpg

Methanol as fuel

Methanol-640x360

Ammonia as fuel

Ammonia 640x360 6.jpg

 

Ontdek meer over onze duurzame oplossingen

Marine Expert-Ease

Marine expertease 640x360

Sustainable shipping

Together for sustainable shipping 640x360.jpg

Test & training centre

Alfa_Laval_Test_and_Training_Centre_640x360.jpg

24x7 Service & Support

Marine_Service_AL_640x360_5.jpg

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Abonneer u op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws over decarbonisatie in de scheepvaart.  Ontvang blogs en inzichten van onze Marine-experts rechtstreeks in uw inbox!

Tags

Alles