UV or EC 1920x480-final

UV of EC? Beperkingen in ballastwaterbehandeling vermijden

Door inzicht te krijgen in de beperkingen van ballastwaterbehandelingssystemen voorkomt u dat de handel van uw schip wordt beperkt. Alle ballastwaterbehandelingssystemen hebben beperkingen, die in hun typegoedkeuringscertificaten worden omschreven als System Design Limitations (SDL). Sommige systemen zijn echter minder flexibel dan andere, en de beperkingen verschillen tussen UV-oplossingen zoals Alfa Laval PureBallast 3 en elektrolyse (EC)-systemen. Weet hoe u hierop voorbereid bent.

  • Voorkom dat temperatuur en zoutgehalte een belemmering vormen
  • Behandel zelfs water met lage helderheid zonder moeite
  • Vermijd wachttijden – zonder extra kosten
  • Krijg toegang tot de havens die u moet bereiken

Efficiëntie inruilen voor zout – zoutgehalte als SDL

Als u kiest voor elektrolyse (EC), wordt het zoutgehalte van het water de belangrijkste System Design Limitation (SDL) voor uw ballastwaterbehandelingssysteem. Elektrolyse is afhankelijk van zout, waardoor het typegoedkeuringscertificaat een minimum zoutgehalte in PSU vereist. Kunt u hier niet aan voldoen, dan kunt u niet voldoen aan de regelgeving.

Als u havens aandoet met een lager zoutgehalte, moet u zout of zout water aan boord houden. Hoog-zoutgehalte water wordt doorgaans opgeslagen in de achterpiek tank (APT), die daardoor niet meer gebruikt kan worden voor het optimaliseren van de trim. In dat geval kan elektrolyse uw brandstofverbruik met 2–5% verhogen.

Als uw schip een tanker is, kan het herbestemmen van de APT nog meer kosten met zich meebrengen. Door de beschikbare laadcapaciteit te verminderen, kan dit leiden tot het mislopen van contracten.

Meer inzicht nodig?

Wilt u meer weten over de impact van zoutgehalte? Download dan onze gids over zoutgehalte, temperatuur en UVT.

 

Salinity as an sdl
Temperature as an sdl

Wanneer kou kosten betekent – temperatuur als SDL

Elektrochlorinatie (EC) is afhankelijk van zout, maar het zoutgehalte is niet de enige System Design Limitation (SDL) die invloed heeft. De efficiëntie wordt ook beïnvloed door de temperatuur van het zeewater. Wanneer u kiest voor een elektrochlorinatiesysteem voor ballastwaterbehandeling, vermeldt het typegoedkeuringscertificaat een minimale watertemperatuur voor compliance – en meestal ook een hogere aanbevolen temperatuur.

Tenzij uw schip uitsluitend vaart in warmere gebieden, heeft u verwarming van het ballastwater nodig om te voldoen aan de eisen bij elektrochlorinatie. Dit betekent extra investeringskosten (CAPEX) voor verwarmers en hogere operationele kosten (OPEX) door extra energieverbruik. Als u havens aandoet in zeer koude wateren, kan elektrochlorinatie een minder haalbare keuze zijn dan UV-behandeling, die volledig onafhankelijk is van de temperatuur.

Wilt u dieper inzicht?

Wilt u meer weten over het effect van temperatuur? Download dan onze gids over zoutgehalte, temperatuur en UVT.

Download onze gids

Flexibiliteit behouden – UVT als een SDL

Wanneer u kiest voor UV-technologie voor ballastwaterbehandeling, is de helderheid van het water de belangrijkste System Design Limitation (SDL). De impact hiervan verschilt echter sterk tussen UV-systemen. Voor maximale flexibiliteit kiest u een systeem dat water met een lage UV-transmissie (UVT) aankan.

Water met een lage UVT is minder helder en moeilijker voor UV-licht om door te dringen. Een effectief UV-systeem kan hier echter nog steeds moeiteloos aan de eisen voldoen. PureBallast 3 bijvoorbeeld kan water met een UVT van slechts 42% bij volledige flow behandelen in IMO-gereguleerde wateren. Door het vermogen te verlagen wanneer de UVT hoger is, kan een UV-oplossing energie besparen wanneer het water helderder is – wat in de meeste havens wereldwijd het geval is.

Laat u niet misleiden door UVI

Bij het evalueren van UV-oplossingen is het belangrijk om alert te zijn op leveranciers die UV-intensiteit (UVI) promoten in plaats van UVT. UVT is een gestandaardiseerde meting van de waterhelderheid, waardoor het geschikt is voor vergelijking. UVI daarentegen meet de hoeveelheid licht die een sensor bereikt, wat afhankelijk is van de afstand tot de lamp. Voor het benchmarken van oplossingen heeft UVI geen waarde en wordt het enkel gebruikt om te misleiden.

Meer weten?

Wilt u meer inzicht in UVT? Download dan onze gids over zoutgehalte, temperatuur en UVT.

Download onze gids

UVT as an sdl
make sense of holding time

Begrijp de wachttijd

De wachttijd (of holding time) is een verplichte periode tussen de ballastwaterbehandeling en het lozen van ballastwater. Het is een System Design Limitation (SDL) die zowel van toepassing kan zijn op UV-oplossingen als op elektrolysesystemen (EC-systemen), maar de toepassing verschilt per technologie.

Wachttijd bij elektrolyse (EC)

De wachttijd bij elektrolysesystemen wordt vaak verkeerd begrepen, omdat het typegoedkeuringscertificaat slechts een deel van het verhaal vertelt. De SDL op het certificaat geeft de wachttijd aan die nodig is om organismen te neutraliseren. Deze wachttijd kan nul zijn als de hypochlorietdosering hoog genoeg is. Maar een hogere hypochlorietdosering heeft ook een keerzijde.

Hypochloriet moet vóór het lozen van ballastwater worden verwijderd. Dit kan door neutralisatiechemicaliën toe te voegen of door te wachten tot de totale restoxiderende stoffen (TRO) zijn afgebroken. Een kortere wachttijd tijdens de behandeling betekent meer gebruik van neutralisatiechemicaliën en dus hogere kosten – of anders een langere wachttijd na de behandeling, in afwachting van de afbraak van TRO.

Wachttijd bij UV

Voor UV-oplossingen is de wachttijd duidelijker – maar ook gevarieerder. Sommige UV-systemen hebben altijd een wachttijd, terwijl andere vrijwel nooit een wachttijd vereisen. PureBallast 3, bijvoorbeeld, kent geen wachttijd in door IMO gereguleerde wateren, wat ongeveer 95% van de wereldhavens omvat.

Alleen in wateren van de Verenigde Staten hebben alle UV-oplossingen een wachttijd. Dit komt door een verschil in de definitie van neutralisatie tussen de IMO en de Amerikaanse kustwacht (USCG). (Onze gids legt dit uit.) Sommige UV-oplossingen bieden flexibele mogelijkheden om de wachttijd onder USCG-regelgeving te minimaliseren, zoals PureBallast 3, waarbij deze beperkt kan worden tot slechts 2,5 uur.

Meer inzicht krijgen?

Wilt u meer weten over de wachttijd? Download dan onze gids over wachttijd.

Download onze gids

Tijd in de tanks is altijd belangrijk voor EC

Zelfs als een elektrolyse (EC) systeem geen wachttijd heeft in zijn SDL, is het belangrijk om te overwegen hoe lang het water in de ballasttanks verblijft. Tijdens een langere reis kunnen bepaalde overlevende organismen zich vermenigvuldigen, wat een risico op non-conformiteit vormt wanneer het ballastwater uiteindelijk wordt geloosd. Waar UV-systemen het ballastwater behandelen tijdens zowel inname als lozing, doen EC-systemen dit alleen bij de inname – ze hebben dus geen mogelijkheid om hergroei te verwijderen.

Time-in-the-tanks

Zorg dat je vrij kunt varen

Type approval is niet hetzelfde als compliance – het is slechts een kwalificatie. Alle ballastwaterbehandelingssystemen hebben System Design Limitations (SDL), en compliant blijven betekent binnen deze grenzen opereren. Dat beïnvloedt waar je schip mag varen, en daarom is het belangrijk om type approval certificaten goed te vergelijken. Compliance Navigator helpt je om die vergelijking te maken. Met deze interactieve tool zie je wat de impact van SDL is op jouw vaarroutes, zowel voor UV-systemen als voor elektrochlorinatie (EC).

Compliance Navigator vignette

Inzichten van reders over SDL

Millenia Maritime Inc. heeft gekozen voor UV-behandeling van ballastwater met PureBallast 3 in plaats van elektrolyse (EC). System Design Limitations (SDL) waren een belangrijke overweging, omdat Millenia flexibiliteit in de bedrijfsvoering wil behouden voor haar MR-tankers – inclusief de mogelijkheid om efficiënt te varen in koudere wateren.

“Het draait om het vaargebied, en dit waren belangrijke punten waardoor Alfa Laval de beste prestaties levert,” zegt General Manager Francesco Ricciardi. “Je kunt er niet vanuit gaan dat je schepen altijd in een specifiek gebied actief blijven. Sommige van onze schepen hebben een ijsklasse en kunnen bijvoorbeeld naar Canada of Noorwegen varen. We moeten kunnen inspelen op de handelsbehoeften van onze charterers.”

Lees het volledige verhaal

PureBallast Mill 640x360.jpg

pureballast-contact-vignette.jpg

Neem contact met ons op om de keuze voor UV of EC te bespreken

De keuze voor de juiste technologie is een van de belangrijkste beslissingen bij ballastwaterbehandeling. Wij bespreken dit graag met u, kort of uitgebreid.


Neem contact met ons op